close

Selkouutiset | keskiviikko 13.5.2026

USA ja Kiina. Tupakka. Euroviisut. Jääkiekko. Sää

Trump ja Xi tapaavat Pekingissä

Ensin uutinen Kiinan ja USA:n johtajien harvinaisesta tapaamisesta.

USA:n ja Kiinan johtajat tapaavat Kiinan pääkaupungissa Pekingissä.

USA:n presidentti vieraili Kiinassa edellisen kerran lähes 10 vuotta sitten.

USA:n presidentti Donald Trump ja Kiinan presidentti Xi Jinping neuvottelevat huomenna ja ylihuomenna.

Mailla on kiistaa esimerkiksi turvallisuusasioista, kaupankäynnistä ja tullimaksuista.

Ministeri haluaa kieltää nuorten tupakkaostot

Seuraava aihe on tupakan ostokielto.

Ministeri Mika Poutala ehdottaa, että nuoret eivät saa ostaa tupakkaa.

Ministeri ehdottaa, että tupakkaa ei saa ostaa, jos on syntynyt vuonna 2009 tai sen jälkeen.

Britanniassa on jo päätetty, että nuorilta kielletään tupakan ostaminen. Ministeri Poutala haluaa samanlaisen lain Suomeen.

Ministeri Mika Poutala ehdottaa, että nuoret eivät saa enää ostaa tupakkaa.

Suomen tavoite on, että vuonna 2030 kukaan ei polta enää tupakkaa.

Suomi pääsi Euroviisujen finaaliin

Sitten uutinen Euroviisujen laulukilpailusta.

Suomi pääsi Euroviisujen loppukilpailuun eli finaaliin. Suomen edustajat Linda Lampenius ja Pete Parkkonen esiintyivät eilen 1. semifinaalissa.

He esittivät kappaleen Liekinheitin. Suomi sai paljon ääniä ja pääsi jatkoon.

Euroviisujen 2. semifinaali on huomenna.

Euroviisujen voittaja valitaan finaalissa lauantaina.

Euroviisut järjestetään tänä vuonna Itävallan pääkaupungissa Wienissä.

Jääkiekon mestaruus ratkeaa

Lopuksi vielä jääkiekkoa.

Tänään selviää, mikä joukkue voittaa jääkiekon Suomen mestaruuden.

Suomen mestaruudesta kilpailevat KooKoo Kouvolasta ja Tappara Tampereelta.

Joukkueet ovat pelanneet jo kuusi finaaliottelua. Molemmat joukkueet ovat voittaneet kolme kertaa.

Viimeinen finaaliottelu alkaa tänään kello 18.30.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna torstaina pohjoisessa sataa vettä monessa paikassa.

Muualla on poutaa eli ei sada.

Yle Selkouutiset kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35.

Selkouutiset Radio Suomessa lauantaisin ja sunnuntaisin kello 21.12.

Aikaisemmat radio- ja TV-lähetykset löytyvät Kaikki lähetykset -sivulta.

Yle Nyheter på lätt svenska i Arenan.